Potrošači energije u automobilima - koliko energije troše?
-
Vozači savremenih automobila navikli su na veliki broj komfornih i bezbednosnih funkcija. Različite vrste uređaja i funkcija asistencije vozaču troše snagu i opterećuju bateriju. Stalna upotreba ovih potrošača električne energije na vozilu čini vožnju ekonomičnijom. Potrošnja od 100 V odgovara potrošnji goriva od 0,1 l na 100 km. Vozači mogu izbrati da isključe neke funkcije komfora ukoliko žele da čuvaju akumulator. Međutim, sigurnosne pomoćne funkcije (npr. pomoć upravljanju) trebali bi ostati u radu čak i sa niskim nivoom punjenja. Ušteda ovakvog smanjenje opterećenja akumulatora ne može se meriti sa štetom od posledica nesreće usled isključenih opcija maksimalne sigurnosti.
-
Sigurnost je više važna
-
Grejani vetrobrani i zadnje staklo osiguravaju jasan pogled zimi. Potrošnja električne energije je oko 120 vati. Brisači vetrobranskog stakla osiguravaju jasan pregled u saobraćaju. U zavisnosti od podešavanja brzine brisača, brisači vetrobranskog stakla troše između 80 i 150 vati. Svetla automobila su neophodna za sigurnost u mraku i trebalo bi ih na vreme uključiti u mračnijim zimskim mesecima. Moderna vozačka svetla opremljena LED-ima mogu da rade sa samo 50 vati.
-
Snaga za udobnost u vožnji
-
Grejač dobija energiju iz motora putem izmjenjivača toplote. Unutrašnja ventilacija prenosi toplotu putnicima i pri prosečnom podešavanju troši 170 vati. Zimi su grejači sedišta dobrodošla funkcija komfora. Funkcioniše isključivo električno i troši 100-200 vati. Pametni sistemi ekonomično upravljaju grejačima sedišta i povremeno ih isključuju radi štednje elergije. Klima uređaj se sada može naći u svim modernim automobilima. Leti osigurava hlađenje, a zimi sprečava zamagljivanje stakala bolje od unutrašnje ventilacije. Klima uređaji uglavnom dobijaju energiju od motora, ali dodatno opterećuju akumulator sa 500 vati.
-
Asistenti i konektori
-
Električno sklopivi krov (šiber) na automobilu je osnovna karakteristika za ljubitelje svežeg vazduha. Da biste otvorili i zatvorili krov, motoru je potrebno 200 vati. Električnim prozorima i sistemima centralnog zaključavanja upravljaju servo motori kojima je potrebno 150 vati. Međutim, koriste se samo nekoliko sekundi. Slučaj je drugačiji kod upaljača za cigarete koji se često koristi kao utičnica za punjenje pametnih telefona ili rukovanje drugim uređajima. Međutim, uz potrošnju energije od 50 vati, zahtevi prema akumulatoru su skromni - ali mogu dugo da traju.
-
Električne jedinice i kontrolni uređaji
-
Pokretač motora je najgladniji potrošač u automobilu, ali bez toga ništa ne bi radilo. Višestruki pokušaji pokretanja istroše akumulator, posebno ako je star i slabo održavan. Ventilator hladnjaka se pokreće kada se motor previše zagreje, na primer u saobraćajnim redovima tokom leta kada nema protoka vazduha. Ventilator izvlači 800 vati iz akumulatora. U modernim vozilima, kontroler motora reguliše i nadzire važne funkcije motora. Upravljanje motorom poboljšava efikasnost i kompatibilnost sa okolinom celog pogonskog sistema - uz potrošnju energije do 200 vati. Neki automobili imaju sisteme za čišćenje farova. Ako vozilo koristi klasične H7 sijalice potrebno je više od 100 vati za celo osvetljenje na vozilu.
-
AGM akumulatori - Energetska stanica za moderne automobile
-
Broj potrošača električne energije u automobilima se neprestano povećava. Zbog toga vozači prilikom pregleda servisa ili zamene guma treba da provere bateriju u servisu. Sa baterijama visokih performansi, leti i zimi dostupno je dovoljno energije za pokretanje motora i opsluživanje svih potrošača električne energije. Moderni AGM akumulatori pružaju najveće rezerve snage i zaštitu od neočekivanih kvarova. Oni mogu izdržati velike zahteve i mogu izdržati tri puta više ciklusa punjenja od klasičnih akumulatora.